keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Järvi-Suomen partiolaisten Normimatka Englantiin 28.7.-10.8.2014

Vaikka vilkuttaa oikein kovasti junan ikkunasta junan lähtiessä liikkeelle, asemalaiturille helteeseen jäänyt kotiväki jää väkisinkin taakse jossain vaiheessa. Se tarkoittaa sitä, että kahden viikon mittainen matkamme partioliikkeen alkujuurille on alkanut. Helsingissä tavattuamme loput matkalle lähtijät, sekä yövyttyämme yön Stadion hostellissa, vihdoin maanantaina 29.7.2014, 58 hengen leirijoukkueemme pääsi suuntaamaan bussilla kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Tähän joukkoon meitä palokkalaisia kuului 7 ja Jyväskylän alueelta partiolaisia oli reilu 20. Johtajia matkalla oli mukana yhteensä neljä. Lisäksemme reissussa oli siis myös muita reippaita yli neljätoista vuotiaita partiolaisia Järvi-Suomen piirin alueelta, eli mm. Joensuusta, Kiteeltä ja Heinävedeltä.

Brownsean saarella sijaitseva ensimmäisen partioleirin muistokivi ja leirijoukkomme

Ensimmäisen viikkomme Englannissa vietimme paikallisen lippukunnan Oatlands Scout Group:in vieraina Weybridgessä. Tutustuimme alueeseen paikallisten partiolaisten opastamana ja mm. pidimme grillijuhlat heidän kanssaan. Weybridgessä vietetyn viikon aikana kävimme esim. tutustumassa Brownsea Islandiin, eli saareen, jolla järjestetystä ensimmäisestä partioleiristä vuonna 1907 partioliike on saanut alkunsa. Pääsimme myös kiertämään Lontoon tunnetuimpia nähtävyyksiä kaksikerroksisella museobussilla matkustaen ja vierailimme Lontoon pohjoispuolella sijaitsevassa Gilwell Parkissa, joka on nykyään laaja kansainvälinen partiojohtajakoulutus- ja leirikeskus.

Weybridgessä
Paikallisia partiolaisia oppainamme
Lontoon maisemia
Lauantaina 2.8 siirryimme pääkohteeseemme Wings 2014 -leirille Windsor Great Parkiin. Hämmästys oli suuri kun saavuimme leirialueelle. Kyseessä ei ollutkaan totuttuun tapaan mäntykangas, vaan edessä aukeni suuri festareita muistuttava heinikkoalue valtavine sirkustelttoineen. Ensijärkytyksestä toivuttuamme ja saatuamme pystyyn majoitteet, sekä yhteiset katokset, seurasi uusi hämmennys. Pimeä laskeutui nopeammin kuin mihin olimme tottuneet.

Ruohokenttien leiri
Ja jos jollekulle jäi epäselväksi, väkeä oli todellakin paljon

Leiriviikko meni nopeasti. Monipuolinen ohjelma oli järjestetty hyvin ja sitä oli tarjolla reilusti jokaiselle päivälle. Leiriläiset pääsivät kokemaan paljon uusia asioita, mm. pihan laatoittamisen, sirkustemput tuleen yhdistettynä, luolailun, tammien lannoittamisen, bollywood-tanssin ja kottikärryviestin. Suomalaiseen partioleiriin verraten huomattavan erilaista oli etenkin iltaisin. Musiikki pauhasi ja ihmiset juhlivat. Suuret iltaohjelmat, eli avajaiset ja päättäjäiset, joihin mekin osallistuimme, olivat mykistäviä. Käytössä oli esimerkiksi pyrotekniikkaa ja tanssiryhmä. Viimeisen illan päättäjäiset huipentuvat usean minuutin mittaiseen ilotulitukseen, jonka kaltaista vain harva oli aiemmin päässyt paikan päältä ihmettelemään.

Uusia ystäviä

Steam punk -teemaillan pukuloistoa meiltä ja muualta

Teemaillan heittäytymistä
Jätettyämme haikeat jäähyväiset leirille, lähdimme takaisin Suomea kohti lauantaina 9.9. Matka meni hyvin, vaikka lentomme lähtö viivästyikin noin kolme tuntia pienen teknisen vian vuoksi. Perillä Jyväskylässä me palokkalaiset olimme vasta varhain seuraavana aamuna.

Me seitsemän reipasta palokkalaista

Kaiken kaikkiaan reissu oli mahtavan antoisa. Uusia ystävyyssuhteita solmittiin yli niin maiden kuin kaupunkienkin rajojen…

Leiri hiljenee
Seuraavaa partioreissua, kansainvälistäkin, odotellen,

Viivi Keinänen, Keppostiinat

+ Eevi ja Ella (Keppostiinat) + Eemeli, Olli, Roope ja Aleksanteri 'Allu' (Myrskynpojat)